"Trzeba wcześniej przekonać do nich społeczeństwo". Ekspert o wprowadzaniu obostrzeń
- Zanim wprowadzi się jakiekolwiek obostrzenia, czasami trzeba spędzić trochę czasu nad tym, by przekonać społeczeństwo, że są one potrzebne - powiedział w Polskim Radiu 24 Tomasz Łysakowski, ekspert z zakresu psychologii społecznej, marketingu i komunikacji.
2020-12-30, 08:30
- Mamy zasadniczą różnicę przy reakcji ludzi na obostrzenia wprowadzone w marcu, a na obostrzenia wprowadzane teraz. Z czego to się bierze? W marcu ludzie byli przekonani, że te restrykcje są dla ich dobra. Teraz nie wiedzą, czy te obostrzenia są, dlaczego są, czy mamy lockdown, dlaczego po świętach, a nie przed świętami. Czyli mamy jeden wielki chaos - ocenił Tomasz Łysakowski.
Powiązany Artykuł
Piotr Müller: odpowiedzialne stosowanie się do przepisów może ograniczyć transmisję wirusa
Jak podkreślił ekspert, to nie do końca wina rządu. - To nie jest zero-jedynkowe. To jest szersze zjawisko. W USA, we Francji, Hiszpanii dochodzi wręcz do zamieszek związanych z wprowadzaniem kolejnych lockdownów. Bardziej chodzi o to, że w wielu miejscach rządy zachowują się trochę irracjonalnie. Weźmy pod uwagę, że mamy grupy dotknięte koronawirusem i mamy grupy mało dotknięte. Pierwszym takim irracjonalnym zachowaniem było dopuszczenie do tego, że szkoły zostały otwarte we wrześniu - dodał.
Tomasz Łysakowski wskazał, że gwałtowny wzrost zachorowań, jaki widzieliśmy w październiku, mógł się wiązać z pogodą, ale najprościej byłoby go wytłumaczyć właśnie tym, że dzieci poszły do tych szkół.
- Później kroki rządu były zrozumiałe. To, że w październiku mieliśmy lockdown, to ludzie absolutnie rozumieli. Potem to, co zaczęło się dziać, jest mniej zrozumiałe, teraz mamy zamknięcie większe niż w październiku - zaznaczył Łysakowski.
REKLAMA
Jeżeli mówimy o jakichkolwiek posunięciach rządu, to tu ważna jest konsekwencja - podsumował gość audycji.
Więcej w nagraniu.
Posłuchaj
***
REKLAMA
Audycja: "Temat dnia/Gość PR 24"
Prowadziła: Eliza Olczyk
Gość: Tomasz Łysakowski, ekspert z zakresu psychologii społecznej, marketingu i komunikacji
Data emisji: 30.12.2020
REKLAMA
Godz. emisji: 07.48
kmp
REKLAMA