"Wyraźny wzrost wykorzystania płatności kartowych nie słabnie". Znamy wyniki najnowszego badania

W 2021 r. udział płatności bezgotówkowych w liczbie transakcji w punktach handlowo-usługowych wyniósł 57 proc. w stosunku do 43 proc. transakcji wykonanych gotówką. To wzrost o 3 p.p. w porównaniu do 2020 r. i o 11 p.p. w stosunku do roku 2019 - poinformowała Fundacja Polska Bezgotówkowa.

2022-05-31, 16:18

"Wyraźny wzrost wykorzystania płatności kartowych nie słabnie". Znamy wyniki najnowszego badania
W Polsce widać wyraźny wzrost wykorzystania płatności kartowych.Foto: Stokkete /Shutterstock.com

"W 2021 r. udział płatności bezgotówkowych w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych wyniósł 57 proc. w stosunku do 43 proc. transakcji wykonanych gotówką. To wzrost o 3 p.p. w porównaniu do 2020 r. i aż o 11 p.p. w stosunku do roku 2019" - podała Fundacja Polska Bezgotówkowa.

Nie wracają do gotówki

Zaznaczono, że wyraźny wzrost wykorzystania płatności kartowych, który zaobserwowano podczas pandemii COVID-19 nie słabnie. Konsumenci, którzy przenieśli się na bezgotówkowe transakcje nie wracają do gotówki.

"Z danych wynika, że od 2020 r. obieg bezgotówkowy wyprzedza płatności gotówką, osiągając kolejno w 2020 r. 54 proc. udziału w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych, a w 2021 r. zwiększając ten wskaźnik do 57 proc. - stwierdzono.

Preferencje płatnicze młodych

- Wszystko wskazuje na to, że w kolejnej dekadzie obrót bezgotówkowy może jeszcze dynamiczniej się rozwinąć, zwłaszcza biorąc pod uwagę preferencje płatnicze młodszego pokolenia konsumentów - stwierdziła wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Joanna Erdman.

Dodano, że najmłodsze pokolenie jest również najbardziej "ubankowione" - 90 proc. z nich przyznaje, że posiada konto bankowe/ROR. Dla porównania, wśród osób między 65-75 rokiem życia takiej odpowiedzi udzieliło 70 proc. respondentów.

Płatności mobilne

Badanie Fundacji pokazuje także, że mężczyźni są większymi zwolennikami płatności bezgotówkowych (59 proc.) niż kobiety (54 proc.). Wyraźną różnicę pod tym kątem widać w zastosowaniu płatności NFC (zbliżeniowych za pomocą np. smartfona), z których korzysta dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. 9 na 10 respondentów między 18 a 24 r. ż. deklaruje, że płaci bezgotówkowo (89 proc.).

Czytaj także:

FPB wskazała, że niemal co czwarty respondent (22 proc.) przyznał, iż korzysta z mobilnych płatności zbliżeniowych przy użyciu technologii NFC. Potencjał płatności telefonem jeszcze nie został w pełni wykorzystany - 47 proc. ankietowanych przyznało, że w przyszłości zamierza płacić za pomocą smartfona - oceniono.

W badaniu podkreślono, że do płatności bezgotówkowych przekonują się nowe grupy społeczne, np. seniorzy.

PR24, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej