Kolejna dostawa LNG do Świnoujścia. To efekt długoterminowej umowy

2023-03-28, 11:13

Kolejna dostawa LNG do Świnoujścia. To efekt długoterminowej umowy
Do świnoujskiego terminala gazowego dotarła 221. dostawa LNG.Foto: Twitter/Gaz-System

Do terminala w Świnoujściu dotarła 221. dostawa gazu skroplonego z USA. Gazowiec Flex Aurora dostarczył ok. 80 tys. ton LNG. Ładunek dotarł do Polski z terminalu Sabine Pass w Luizjanie.

Sabine Pass to największy terminal LNG w USA. Od momentu uruchomienie obsłużył on ponad dwa tysiące ładunków gazu. Do Polski terminal wysyła gaz od 2019 roku, na mocy kontraktu długoterminowego podpisanego przez grupę Orlen ze spółką Cheniere Energy.

Więcej LNG z USA

Grupa Orlen poinofmrowała niedawno, że koncern Sempra Infrastructure podjął decyzję o budowie terminalu Port Arthur w Teksasie, z którego będą realizowane długoterminowe dostawy LNG dla Grupy Orlen.

Pod koniec stycznia br. PKN Orlen podpisał z Sempra Infrastructure długoterminową umowę na dostawy skroplonego gazu LNG z USA. Kontrakt przewiduje dostawę łącznie 20 mln ton LNG, po 1 mln ton rocznie od 2027. Oznacza to 1,2 mld m3 gazu rocznie po regazyfikacji.

Według informacji Sempry portfel długoterminowych kontraktów z odbiorcami LNG z Port Arthur opiewa na 10,5 mln ton rocznie. Obok Orlenu są w nim RWE - 2,25 mln ton rocznie przez 15 lat od 2027 r., Engie - 0,875 mln ton LNG rocznie przez 15 lat, INEOS - 1,4 mln ton LNG rocznie przez 20 lat, a największy kontrakt zawarto z ConocoPhillips, i dotyczy dostaw po 5 mln ton LNG rocznie przez 20 lat. 

Pierwszy etap budowy terminala Port Arthur w hrabstwie Jefferson w Teksasie zakłada powstanie dwóch ciągów skraplających, dwóch zbiorników na skroplony gaz i innej niezbędnej infrastruktury. Inwestycja ma już wszystkie niezbędne zgody i pozwolenia. W efekcie za 13 mld dol. do 2027 r. powstanie instalacja zdolna wyprodukować 13 mln ton LNG rocznie. Terminal ma kosztować 13 mld dolarów. 

Sempra Infrastructure poinformowała także, że rozważa późniejszą rozbudowę terminala, ewentualny drugi etap miałby podobną wielkość i zdolności, co etap pierwszy.

Własny transport

Umowa z Orlenem, podobnie jak z innymi kontrahentami, ma formułę FOB (Free On Board), co oznacza, że to kupujący zapewnia transport z terminala i może wysłać LNG w dowolne miejsce na świecie.

Grupa PKN Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 278,51 mld zł w 2022 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

Czytaj także:

IAR/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej