"British British Polish Polish": nie tylko o seksie

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2013 09:12
- Dziś młodzi ludzie próbują odciąć się od tamtej sztuki, ale to zrozumiałe. Nikt nie chce być taki jak poprzednicy - mówił w Dwójce Tom Morton, kurator wystawy "British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś" wystawianej w CSW.
Audio
  • Tom Morton i Marek Goździewski o wystawie "British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś". (Wybieram Dwójkę)
  • Monika Brzywczy o wystawie w Królikarni "Przetwory. Rezydencja Twórczego Recyclingu" (Wybieram Dwójkę)
  • Magda Kalisz i Dorota Szopowska o subiektywnym przewodniku po Warszawie "Ogarnij miasto" (Wybieram Dwójkę)
Sarah Lucas Autoportret z jajami 1996, Wydruk na papierze akwarelowym, 80 x 60 c,
Sarah Lucas "Autoportret z jajami” 1996, Wydruk na papierze akwarelowym, 80 x 60 c, Foto: © Sarah Lucas/Dzięki uprzejmości Sadie Coles HQ, Londyn

Wystawę pod opieką kuratorską Marka Goździewskiego i Toma Mortona tworzą prace 64 brytyjskich i polskich artystów. Są wśród nich sztandarowi brytyjscy artyści lat dziewięćdziesiątych, a także ważni polscy artyści tego okresu. 140 dzieł wystawianych w przestrzeniach o powierzchni przekraczającej 1500 m2 czyni "British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś" jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych organizowanych przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w tym roku.

- Na wystawie można się przekonać, jak sztuka i polska, i i brytyjska różniły się od siebie - mówił w "Wybieram Dwójkę" Marek Goździewski. - Jedne co łączyło artystów z obu krajów, to chęć osiągnięcia międzynarodowego sukcesu. Na pewno młodym artystom brytyjskim z czasem się to udało i stali się marką porównywalną do wielkich koncernów - zauważał.

Punktem wyjścia wystawy "British British Polish Polish" jest niezwykły równoczesny rozkwit sztuki współczesnej w Wielkiej Brytanii i Polsce na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zwykle utożsamiany z Young British Artists i polską sztuką krytyczną. Ich przedstawiciele szczerze poruszali podstawowe dla ludzi kwestie - życie i śmierć, seks i przemoc, etykę i politykę - tym samym wywołując w swoich krajach żywe i ważne dyskusje, również z udziałem mediów, co pozwoliło przekształcić sztukę współczesną w Wielkiej Brytanii i Polsce z zajęcia niszowego, interesującego, wydawałoby się, tylko nielicznych wtajemniczonych, w dziedzinę kultury popularnej.

- Wydawać by się mogło, że większość artystów tworzących w latach 90. skupiała się przede wszystkim na seksie i śmierci, a to nie do końca prawda. W pracach z tamtej dekady widać także spokój i delikatność - mówił w Dwójce Tom Morton.

Wystawę "British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś"  można oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej od 7 września do 15 listopada.

Michael
Michael Landy "Scrapheap Services” 1995 Kadry video 6 kolorowych fotografii, 40 x 50 cm Dzięki uprzejmości Artysty i Thomas Dane Gallery, London.

W audycji odwiedziliśmy też Królikarnię, gdzie prezentowane są najlepsze prace laureatów "Przetworów. Rezydencji Twórczego Recyclingu" z lat 2010–2012. Wśród nich należy wymienić pamiętny fotel z beczki Roberta Pludry i Jakuba Sobiepanka, wariację na temat stolika Duchampa z lampką i kołem rowerowym Joanny Piaścik i Pawła Gromady oraz wiele innych pięknych, docenionych przez przetworowe jury projektów, które przypominają nam o niezmiennych wartościach recyclingu łączonego z kreatywnością designerów.

Zapraszaliśmy też do lektury subiektywnego przewodnika po Warszawie "Ogarnij miasto". Publikacja została przygotowana przez pasjonatów miasta i aktywnego stylu życia dla tych, którzy chcą zajrzeć w ciekawe zakamarki stolicy.

Audycję zaprasza Katarzyna Nowak.

Czytaj także

Wspomnienia Zofii Posmysz w rocznicę 90. urodzin

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2013 17:40
– Andrzej Munk zobaczył w "Pasażerce" temat filmowy. Napisałam nowelę, a potem razem z Munkiem napisaliśmy scenariusz – dzieje słynnego słuchowiska o komendantce obozu koncentracyjnego wspominała w "Notatniku Dwójki" Zofia Posmysz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teatr Polski – wyspa w morzu ruin

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2013 16:40
Według świadectwa Stanisławy Mrozińskiej, autorki książki "Teatr wśród ruin Warszawy", stan budynku był wstrząsający. Pierwsze powojenne lata okazały się dla Teatru Polskiego okresem, kiedy stał się on narzędziem i ofiarą historii.
rozwiń zwiń