Orlen trzecią firmą paliwową w Austrii. Planuje dalszą ekspansję w Europie i duże inwestycje

2024-01-08, 09:50

Orlen trzecią firmą paliwową w Austrii. Planuje dalszą ekspansję w Europie i duże inwestycje
Orlen, wcześniej niż w Austrii, stworzył na Słowacji jedną z największych sieci paliwowych.Foto: Orlen

- Orlen przejął 267 stacji paliw w Austrii pod marką Turmöl i stał się trzecią pod względem udziału w tamtejszym rynku paliwowym grupą detaliczną - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek. Dodał, że stacje czeka teraz integracja z grupą i modernizacja, a rebranding to temat na przyszłość.

- Przejęliśmy 267 stacji paliw austriackiej firmy Turmöl i staliśmy się trzecią pod względem udziału na tamtym rynku paliw grupą detaliczną. Wartość transakcji jest standardowo zastrzeżona w umowie. Natomiast mogę zapewnić inwestorów, że pozwala osiągnąć dobrą stopę zwrotu z akwizycji - powiedział prezes Daniel Obajtek.

Przejęta przez Orlen spółka Doppler Energie, zarządzająca siecią 267 stacji paliw pod marką Turmöl, zmieni nazwę na Orlen Austria. Orlen analizuje już kolejne akwizycje, także w Austrii i w innych krajach. 

Orlen przypomniał, że umowę warunkową z Grupą Doppler zawarto na początku lipca 2023 r., natomiast we wrześniu 2023 r. Komisja Europejska wyraziła zgodę na tę transakcję, uznając, iż jest ona zgodna z regułami wspólnego rynku.

W ocenie prezesa wejście na rynek austriacki zdecydowanie wzmacnia płocki koncern.

- Wchodzimy tam nie tylko w obszar detaliczny, ale i hurtowy. Mamy w Austrii ponad 10 proc. udziału w rynku. To optymalna z punktu widzenia logistyki wielkość. W ramach transakcji przejęliśmy też znaczącą część rynku hurtowego paliw. To oraz bliskość naszych aktywów rafineryjnych w Czechach pozwoli optymalizować logistykę i zagwarantować stabilność dostaw na stacje paliw - powiedział prezes Orlenu.

Najpierw integracja a potem rebranding

Stacje w Austrii będą przez jakiś czas działać pod bardzo popularną na tym rynku marką Turmöl. Natomiast będą systematycznie dostosowywane do standardów Orlen.

- Na dziś priorytetem jest integracja nowej spółki z grupą kapitałową i modernizacja sieci, natomiast ewentualny rebranding to temat na przyszłość. Format poszczególnych stacji będzie zależał od jej przelewów i przesłanek ekonomicznych - powiedział Obajtek.

- W Austrii rebranding będzie poprzedzony analizą rozpoznawalności naszej marki w tym kraju, badaniami rynku. Stawiamy na ewolucję, a nie rewolucję - dodał prezes Grupy Orlen.

Wiele stacji jest samoobsługowych

Aż 45 proc. przejętych przez Orlen stacji w Austrii działa w popularnym na tym rynku formacie samoobsługowym. Na ponad 130 stacjach można zrobić zakupy, a na ok. 80 skorzystać z oferty gastronomicznej. 25 stacji wyposażone jest w panele fotowoltaiczne.

Spółka Doppler Energie GmbH, która dotychczas była operatorem austriackiej sieci stacji paliw pod marką Turmöl, udostępnia także sieć ładowarek dla samochodów elektrycznych pod marką Turmstrom z 35 punktami ładowania w 29 lokalizacjach.

Austria to siódmy cel ekspansji Orlenu

Austria jest siódmym krajem, w którym Orlen prowadzi działalność detaliczną. Koncern obecny jest w Polsce, Niemczech, Czechach, na Litwie, a za kadencji prezesa Obajtka Orlen wszedł na trzy nowe rynki: słowacki, węgierski i austriacki.

- Na każdym z tych siedmiu rynków osiągamy dodatni wynik - powiedział prezes Grupy Orlen. W strategii do 2030 roku koncern deklaruje posiadanie co najmniej 3,5 tys. stacji paliw.

- Praktycznie już ten cel zrealizowaliśmy, ponieważ po wejściu na austriacki rynek posiadamy łącznie 3439 stacji. Uważam, że detal jest stabilnym obszarem, jeśli chodzi o przynoszenie zysków, dlatego będziemy w niego konsekwentnie inwestować - powiedział Obajtek.

Według Orlenu strategia koncernu do 2030 r. zakłada, że sieć stacji paliw firmy liczyć będzie 3,5 tys. punktów, a 45 proc. z nich zlokalizowanych będzie poza Polską.

Już teraz, po przejęciu austriackiej spółki Doppler Energie, Orlen posiada w sumie 3439 stacji paliw, z czego 1931 w Polsce, a 1508 na rynkach zagranicznych, w tym poza Niemcami, także w Czechach - 436, na Słowacji - 90, na Węgrzech - 78, na Litwie - 30, a także w Austrii - 267. "Tym samym obiekty poza granicami kraju stanowią blisko 44 proc. całej sieci Orlen" - podał koncern w swoim komunikacie.

Duże inwestycje w modernizację stacji

W ciągu niespełna 8 lat na modernizację i rozwój stacji Orlen przeznaczył 8,7 mld zł. Zysk operacyjny z całej działalności detalicznej, w tym sprzedaży produktów gastronomicznych, w tym okresie wyniósł 21,6 mld zł.

W ostatnich latach grupa Orlen zmodernizowała ponad 61 proc. swoich stacji w Polsce z istniejących niemal 2 tysięcy.

- Posiadamy jedną z najnowocześniejszych sieci stacji w Europie. Mamy też w sumie 1475 punktów ładowania, automaty paczkowe, czy gastronomiczną sieć Stop Cafe. Ujednolicamy nasze stacje poprzez wprowadzenie tego samego standardu i rebranding - powiedział Obajtek.

Orlen prowadzi obecnie rebranding w Czechach, gdzie ma już ponad 82 proc. stacji pod marką Orlen. Te działania prowadzi również w Niemczech, gdzie już 74 stacje działają pod marką Orlen, sukcesywnie zastępując brand star. Natomiast na Litwie, Słowacji i Węgrzech na wszystkich stacjach grupy widnieje już logotyp Orlen.

Strategia rozwoju na 320 mld złotych

Obajtek uważa, że głównym wyzwaniem dla Orlenu na najbliższe lata jest utrzymanie obecnego kierunku rozwoju. W tym produkcja paliw syntetycznych już za dwa lata.

- W strategii zapisaliśmy inwestycje na poziomie 320 mld zł, rocznie wydajemy na nie 40 mld zł. Rozpocząłem jako prezes bardzo dużo procesów, w tym związanych z rozwojem i akwizycjami, które są na etapie zaawansowanych negocjacji. Mam nadzieję, że następny zarząd będzie kontynuować tę ścieżkę rozwoju Orlenu - powiedział prezes Orlenu.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej